За ініціативи Інституту розвитку дитини Національного педагогічного університету імені Михайла Драгоманова у квітні цього року у виші відбувся Всеукраїнський науково-методичний семінар «Інноваційні технології в дошкільній освіті України: дитина в комп'ютерно-ігровому середовищі». Як зазначили організатори семінару, серед яких окрім НПУ, Міністерство освіти і науки України та Національна академія педагогічних наук України, до участі запрошені провідні науковці держави, викладачі педагогічних ВНЗ та коледжів, методисти управлінь освіти, шкільні педагоги і психологи.
Метою заходу визначено обговорення варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція), затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 615 від 22.05.2012 року, що включає освітню лінію «Комп’ютерна грамота», та визначення пріоритетних напрямів використання інформаційно-комунікаційних технологій в роботі з дітьми дошкільного віку.
«Кількість учасників сьогодні свідчить про те, що ми правильно обрали тему і той формат у розрізі майстер-класів, круглих столів та обговорень, який дозволить осмислити усю проблематику у понятійному відношення «дитина - комп’ютер», - зазначає директор Інституту розвитку дитини, професор Ірина Загарницька.
Загалом семінар і справді представляв собою цілу підбірку майстер-класів та круглих столів, які розгорталися у тематиці застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі ДНЗ, реалізації диференційованого підходу до використання комп'ютерно-орієнтованих програмних засобів в роботі з дітьми, формування елементів комп’ютерної грамотності старших дошкільників, розвиток логіко-пізнавальних здібностей дитини засобами інтерактивної дошки та інші.
Широкі дискусії розгорнулися навколо питань розвитку дитини в сучасному інформаційному суспільстві, а зокрема векторів цього розвитку. «Сьогодні планетарна людина вступила в абсолютно іншу фазу еволюції, формується нова філа живого в рамках планетарного життя. І вона вже навіть виступила назовні», - переконаний перший проректор НПУ, доктор філософських наук, професор Володимир Бех. На думку пана професора, прояв такої філи зовнішньо – це діти-індиго та діти-кристали. «Безумовно, зараз ми дивимося на них, як на якесь повністю випадкове явище, але якщо проаналізувати частоту їх появи, то я можу вас запевнити, це явище вже набирає сил, - наголошує Володимир Павлович, - І тому нашу парадигму освіти потрібно переосмислити в іншому векторі. Вона вже не може виростати з техногенного суспільства. Загальний потік життя такий, що потрібно подивитися на розвиток дитини, як системний процес, готувати інноваційну особистість».
Науковці торкнулися і стратегії розвитку освіти України в контексті сучасних державотворчих процесів та місця в цьому дошкільної освіти як фактора формування особистості дитини в тому числі й засобами сучасних комп’ютерних технологій. З цього приводу власне судження висловив запрошений до обговорення радник, повноважний представник Прем’єр-міністра України, академік НАПН України, доктор філософських наук, професор та співголова Наглядової Ради НПУ Анатолій Толстоухов: «Сьогодні ми живемо в той час, коли людина без комп’ютерної грамотності сучасною бути не може. Це її своєрідна реалізація і свобода для пошуку самої себе й свого місця в суспільстві. Відповідно ми мусимо знайти й запропонувати таку формулу, аби особистість відчула власну свободу і при цьому не стала придатком технічного світу, щоб вона повернулася до тих цінностей, які власне були закладені в цей світ тим великим комп’ютером, який називається Природою». Головну роль у цій місії людства Анатолій Володимирович відводить саме Вчителю, що мусить першим навчитися сповідувати нову філософію життя. «Слово Вчитель ми повинні навчитися писати з Великої літери, як це склалося історично, можливо саме тоді ми й усвідомимо функцію цієї людини для розвитку й життєдіяльності цивілізації», - наголошує пан Толстоухов.
На підтримку такої тези висловився й директор Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, академік НАПН України, доктор психологічних наук, професор Іван Бех. Вчений закликав до великої наукової і людської відповідальності у професії педагога. «Те, що ми закладаємо в особистість в дошкільній освіті, воно багато в чому визначає майбутнє людини, її самореалізацію і подальший розвиток», - зазначає академік. Зокрема Іван Дмитрович запропонував колегам обговорити психологічний аспект питання дитини в комп'ютерно-ігровому середовищі, що теж викликало чимало дискусій серед науковців, оскільки тут були і прихильники, і яскраві противники тісної взаємодії дитини і ПК.
Завдяки цьому власне вдалося детально проаналізувати усі сторони й гострі кути проблеми, таким чином вдовольнивши запити присутніх. Учасники підготували проект резолюції семінару, де всі думки були абсолютно враховані. Один з абзаців цього документу приблизно так і звучить: «Проаналізувавши вікові особливості сприйняття сучасною дитиною глобальних перетворень світу, культурного та інформаційного поля суспільства; сучасний вітчизняний та зарубіжний досвід використання ІКТ в роботі з дошкільниками та врахувавши чинники удосконалення професійної підготовки майбутніх вихователів і підвищення рівня інформаційної культури педагогів-практиків, учасники семінару окреслили шляхи модернізації та інформатизації дошкільної освіти в контексті впровадження освітньої лінії «Комп’ютерна грамота», визначили потенціал сучасних ІКТ, які ефективно впливають на виховання і розвиток дитини та можливості запобігання негативного впливу на психоемоційний стан дитини під час роботи з комп'ютерно-орієнтованими програмними засобами».
Результатом семінару стало схвалення інноваційної діяльності дошкільних навчальних закладів, центрів розвитку дитини, закладів позашкільної освіти, спрямованої на формування у дітей дошкільного віку елементів комп’ютерної грамотності та навичок роботи з інформаційно-комунікаційними технологіями.
Інститут розвитку дитини Національного педагогічного університету імені Михайла Драгоманова в цьому аспекті вже працює давно. Тут функціонують лабораторії Теорії і методики розвитку дитячої обдарованості та креативності, Сімейного виховання і родинної педагогіки, що вже взяли на озброєння розробки науково-методичного супроводу освітньої лінії Базового компоненту дошкільної освіти «Комп’ютерна грамота» та оптимізацію застосування інформаційно-комунікаційних технологій в умовах сімейного виховання.
Вчителі й майбутні вихователі, яких готують у Драгоманівському виші – нове покоління педагогів, що зростає на наукових школах зі столітньою історією і відповідно понесе в українське суспільство глибокі педагогічні традиції у тісній їх взаємодії з інноваційними методиками й розробками.
Людмила КУХ,
Світлини Юлії КОВАЛЬЧУК,
Прес-служба університету








