26-30 березня 2012 р. в м. Києві в Національному педагогічному університеті імені М. П. Драгоманова відбувся авторський 5-денний семінар (40 годин) «Гуманно-особистісний підхід до дітей в освітньому процесі» («Школа життя») академіка Російської академії освіти, професора, доктора психологічних наук, іноземного члена Національної академії педагогічних наук України, почесного доктора та професора педагогічних університетів України, Росії, Болгарії, Казахстану, Дагестану та інших країн, президента Міжнародного Центру Гуманної Педагогіки.
На зустріч з видатним педагогом-новатором з’їхалися з усіх куточків України понад 500 освітян. Активними слухачами і учасниками наукового заходу стали й викладачі та аспіранти Національного педагогічного університету імені Михайла Драгоманова, в якому Шалва Олександрович є почесним професором.
Організаторами семінару виступили: Головне управління освіти та науки Київської міської державної адміністрації, Головне управління освіти та науки Київської обласної державної адміністрації, НПУ імені М. П. Драгоманова, Всеукраїнська культурно-освітня асоціація Гуманної Педагогіки, Подільське молодіжне культурне об’єднання «У майбутнє через культуру».
З привітаннями до учасників семінару звернулися: заступник першого проректора НПУ імені М. П. Драгоманова, доктор педагогічних наук, професор Сергієнко В.; директор Інституту психології НАПН України імені Г. С. Костюка, дійсний член НАПН України, доктор психологічних наук, професор Максименко С.; віце-президент Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки Ерметов І.
Семінар пройшов з великим піднесенням учасників і залишив, як завжди, незабутні враження, що спонукають до роздумів, перегляду власних поглядів на учня.
У семінарі взяла участь Валерія Ніорадзе, академік АПСН, доктор педагогічних наук, професор, яка розкрила шляхи «вирощування» писемно-мовленнєвої діяльності, що сприяє розкриттю в дитині багатогранного духовного, культурного, пізнавального життя.
Перед учасниками семінару виступив інструментальний ансамбль «Лада» Подільського культурно-просвітницького центру імені
М. Реріха. Після завершення семінару, у суботу 31 березня 2012р. Шалва Олександрович відвідав дві столичні школи, які поставили собі за мету внести в освітньо-виховний процес ідеї гуманної педагогіки. Це загальноосвітня школа № 281 та приватна школа «Михаїл».
У процесі семінару Шалва Олександрович також привернув увагу слухачів до Маніфесту гуманної педагогіки, який був проголошений у липні 2011 р. У Маніфесті запропоновані шляхи виходу з кризи, яка охопила не тільки освітній простір, а й усе суспільство. Зокрема стверджується необхідність гуманізації освітнього простору, побудови освітньо-виховного процесу на засадах духовності.
Зараз в Україні та в інших країнах, які прийняли Маніфест, проходять його презентації в навчальних закладах, освітніх установах тощо. Під час проведення семінару, в Інституті психології імені Г. Костюка НАПН України академік Ш. Амонашвілі презентував Маніфест гуманної педагогіки, якій отримав схвалення присутніх.
У своєму виступі вчений розповів про тернистий шлях та невпинні пошуки духовного виміру в освітньому просторі, котрий розпочався ще в Грузії у 60-ті роки під керівництвом Б. Хачапурідзе. Вже тоді за основу були взяті ідеї класичної педагогіки. Потім – ідея розвитку, система письмово-мовленнєвого розвитку та система змістовного оцінювання, але все це не охоплювало цілком багату внутрішню природу дитини. Відповідь знайшлась в К. Ушинського: «Дитина не готується до життя, вона вже живе». Це був зовсім інший філософський погляд на дитину, що й визначив нематеріалістичну методологію нової педагогіки. «Педагогіка – найвеличніше мистецтво, на яке так чекає людство» (К. Ушинський). Віра виявилась тим четвертим виміром, на пошуки якого надихає класична спадщина.
Система гуманно-особистісного підходу офіційно визнана Міністерством освіти Російської Федерації. Філософську класичну спадщину, що входить до багатотомної Антології гуманної педагогіки і видається Ш. Амонашвілі, рекомендовано Міністерством освіти РФ для вивчення у вишах. Таким чином, праці класиків офіційно визнані джерелом педагогічної професії.
У липні 2011р. був проголошений Маніфест гуманної педагогіки (підписали його 43 діячі Міжнародного руху гуманної педагогіки), звернений до світової спільноти вчителів та працівників освіти.
14 вересня 2011р. на засіданні Бюро Президії Російської академії освіти академік Шалва Амонашвілі виступив з повідомленням про підписання Маніфесту. З цього дня Маніфест гуманної педагогіки не тільки звернення до колег і однодумців, але документ, підтриманий Президією РАО та рекомендований науковим установам РАО для використання в науковій і практичній діяльності. Відповідна Постанова вже підписана президентом РАО Н. Нікандровим.
15-17 вересня 2011р. Маніфест був схвально сприйнятий учасниками Європейського Форуму ректорів педагогічних університетів Європи на чолі з президентом академіком Віктором Андрущенком, в роботі якого взяли участь керівники педагогічних університетів з 11 країн Європи та понад 30 керівників вітчизняних вищих педагогічних навчальних закладів з усіх куточків України.
Шалва Олександрович підкреслив також, що унікальність Маніфесту полягає в його здатності оновлюватись, вбирати кращий досвід людства, бути живим відгуком на його жагуче прагнення до духовного виміру, до пошуку сенсу життя, високого поняття гуманізму.
В обговорені взяли участь М. Боришевський, член-кореспондент НАПН України, доктор психологічних наук, професор, завідуючий Лабораторією особистості; Н. Максимова, доктор психологічних наук, старший науковий співробітник лабораторії Психології соціально дезадаптованих неповнолітніх Інституту психології імені Г. Костюка; Я. Цехмістер, доктор педагогічних наук, проректор з науково-педагогічної роботи та довузівської підготовки Національного медичного університету імені О. О. Богомольця, директор Українського медичного ліцею, Заслужений працівник освіти України, професор; В. Бак, віце-президент Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки, вчитель-методист, Відмінник освіти України, автор книги «Біологія мовою серця», Лицар гуманної педагогіки (м. Артемівськ, Україна); С. Крук, віце-президент Міжнародного центру гуманної педагогіки, президент Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки, директор Центру інноваційної педагогіки та психології Хмельницького національного університету, кандидат педагогічних наук, доцент, Лицар гуманної педагогіки (м. Хмельницький, Україна).
Підсумовуючи презентацію Маніфесту, С. Максименко підкреслив актуальність прийнятого документу, висловив підтримку його ідеям і запропонував співпрацю Інституту психології з Всеукраїнською культурно-освітньою асоціацією Гуманної Педагогіки, бо положення, ідеї Маніфесту потребують наукового обґрунтування, тому така співпраця стане великим кроком уперед в реалізації Маніфесту в освітньо-виховному процесі.
Перед учасниками семінару виступив інструментальний ансамбль «Лада» Подільського культурно-просвітницького центру ім.М.К.Реріха.
Після завершення семінару, у суботу 31 березня 2012р. Шалва Олександрович відвідав дві столичні школи, які поставили собі за мету внести в освітньо-виховний процес ідеї гуманної педагогіки. Це загально-освітня школа № 281 та приватна школа «Міхаїл».
Подробиці на сайті http://gumanpedagog.org.ua/
Людмила Мазур,
Міжнародний Центр Гуманної Педагогіки
Шалви Амонашвілі








