Сучасний цивілізований світ вже складно не те, що уявити без комп’ютерних технологій чи то великої павутини Інтернету. З неймовірно швидкими темпами це стає фізичною та психологічною залежністю людини. Так як суспільство прагнуло колись до цього, тепер воно починає від цього потерпати. В інформаційному світі сьогодні все частіше постає питання щодо стабілізації ситуації.
Інтелектуальні центри світу, як часто характеризують вищі навчальні заклади на земній кулі, почали корегувати свої вектори комп’ютеризації освіти. Україна частково теж входить у цей процес, хоча частина вишів держави поки лишень справляється з власне впровадженням у навчальний процес електронних засобів навчання.
У 2009 році в одній із профільних освітніх газет України була опублікована стаття ректора Національного педагогічного університету імені Михайла Драгоманова, академіка Віктора Андрущенка та проректора з дистанційної освіти й інноваційних технологій, професора Анатолія Кудіна, що презентувала широкій громадськості сміливе впровадження новаторського проекту «Електронна педагогіка» в НПУ. Програма виглядала досить амбіційною та складною за виконанням, адже передбачала створення банку цифрових навчальних ресурсів, розробку системи доступу до них, підготовку кваліфікованих спеціалістів з питань оволодіння ІКТ-технологіями та забезпечення функціонування загальноуніверситетських мультимедійних центрів і аудиторій.
Сьогодні, по чотирьох роках роботи, відповідаючи на питання щодо здійснення запланованого, ректор вишу Віктор Андрущенко зауважив, що вдалося не лише реалізувати задумане, але й достатньо пройти вперед та відкоригувати вектор цього руху. «Під час роботи ми відчули, що комп’ютеризація та запровадження у навчальний процес високих інформаційних технологій – це не лише технологічний аспект, важливу роль тут відіграє психологічна, етична складова, - деталізує очільник навчального закладу, - потрібно навчити сучасну людину правильно, гуманно і з користю послуговуватися інноваційними досягненнями суспільства задля власного інтелектуального і морального розвитку».
Про результати такої роботи сьогодні можна почути не лише з уст драгоманівців. Про це говорять у різних куточках України, де флагман педагогічної освіти забезпечив якісне функціонування локальних центрів дистанційного навчання.
Та незважаючи навіть на це, один з найпотужніших напрямків такої діяльності НПУ – «дистанційка» в очному навчанні. Як зазначає з цього приводу проректор з дистанційної освіти та інноваційних технологій Анатолій Кудін, розпочати таку роботу було чи не найскладнішим етапом і це зважаючи на умови відсутності повного комплекту нормативних документів та панування в університеті упередженого ставлення до комп’ютера як «замінника» викладача. Нормативно-правову базу вдалося створити самотужки та найвагоміше те, що викладачі-драгоманівці з часом почали сприймати електронні засоби навчання як власну допомогу й удосконалення навчального процесу. Зросла кількість дисциплін, на яких комп’ютерна техніка використовується для міжсесійного контролю, супроводу аудиторного заняття, виконання студентами розрахункових і практичних робіт. Скептицизм викладачів швидко знищила і широка пропаганда прикладів використання ІКТ. Уже виготовлено понад 4 500 примірників електронних книг, серед яких навчальні підручники, посібники, зібрання лекцій і семінарських занять з найрізноманітніших дисциплін від інтернет-адаптованих мистецьких курсів, до віртуальних лабораторних практикумів і аудіословників.
Для пришвидшення цього процесу в університеті активно почалося створення загальноуніверситетських мультимедійних аудиторій, які б розширили можливості кожного викладача у використанні електронних засобів навчання. Досить цікавою є й пропозиція керівництва НПУ щодо укомплектування таких аудиторій. Як розповів Анатолій Петрович, пропонується використання нових технологій «Тонкий клієнт», що являють собою не окремі ПК, а цілісну систему машин, приєднаних до одного комп’ютера-сервера. Встановлення і налаштування так званого дисплейного класу здійснюється спеціалістами університету та до того ж запобігає розповсюдженості у мережі вірусів. Показовою у сенсі застосування мультимедійних аудиторій в університеті є аудиторія 340, де фактично за рік через інтенсивне використання вичерпала свій ресурс лампа ММП.
Загальновідомо, що за перспективами визначеними Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України загальноосвітня школа активно долучається до запровадження електронних ресурсів у навчальний процес. Відповідно педагоги у цьому плані повинні бути абсолютно «підкованими», аби не лишитися позаду прогресу. Випускники Національного педагогічного університету імені Михайла Драгоманова вже готові до таких нововведень у школі завдяки зокрема розвитку дистанційних технологій.
Людмила КУХ,
прес-служба університету








