Інформую вас про те, що днями я був запрошений на зустріч Прем’єр-міністра України Володимира Борисовича Гройсмана з експертами та представниками громадськості в рамках обговорення Проекту середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року за напрямом «Освіта».
У засіданні взяли участь В’ячеслав Анатолійович Кириленко – Віце-прем’єр-міністр України, Лілія Михайлівна Гриневич – Міністр освіти і науки, а також народні депутати, члени Уряду, міжнародні експерти та представники громадськості. Спілку ректорів державних закладів України представляли Леонід Губерський – голова Спілки, ректор Київського національного університету імені Тараса Шевченка та Віктор Андрущенко – Президент асоціації ректорів педагогічних університетів Європи, ректор Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова.
Обговорення Проекту йшло відкрито і предметно: пріоритетні напрями реформування галузі, фінансування, наукове і матеріальне забезпечення, засоби і ресурси у досягненні незворотності реформ та ін. Міністр Лілія Гриневич підкреслила, що ключовим питанням реформи є Проект «Нова школа. Простір освітніх можливостей» та підготовка нового вчителя, яка має базуватись на переході від «школи знань» до «школи знань, компетенцій і цінностей». З особливою гостротою нині стоїть завдання нарощування підготовки вчителів фізико-математичного та природничо-наукового напрямів, інформатики, іноземної мови та ін.
Як учасник «Круглого столу», я підготував свій виступ і оприлюднив його у процесі неформального спілкування з керівництвом галузі. Розміщую його у тезовому викладі:
«Дякую за запрошення! Запропонований Проект ми підтримуємо. Освіта має стати справжнім пріоритетом українського державотворення, а інтелект – реальним інструментом і головним ресурсом здійснення реформ у всіх галузях суспільного виробництва. Одночасно просимо врахувати:
Перше. Покладання концепції «Нової школи…» в основу стратегії реформування освітньої галузі цілком відповідає викликам часу і заслуговує на підтримку. Розпочинати треба зі школи, бо це є основа-основ, на якій зводиться висотна будівля освіти. Педагогічні університети фактично вже приступили до практичного виконання цієї концепції. Ми посилюємо фізико-математичну та природничу освіту, нарощуємо підготовку фахівців психолого-педагогічного профілю, вчителів української та іноземної мов, інформаційної підготовки майбутніх педагогів.
Друге. У запропонованому документі текст викладено з окремими повторами й дещо сумбурно, а тому він потребує додаткової редакції. Дозвольте надати щодо цього наші пропозиції.
Третє. В контексті доопрацювання стратегії прошу внести до запропонованого тексту доповнення у такому формулюванні: «Компетентнісний підхід має зреалізовуватись на основі ґрунтовних знань і у тісній взаємодії з національними та європейськими цінностями».
Четверте. Стратегічний документ, що обговорюється, має зорієнтувати вчителя на реальність швидкозмінного світу і основного суб’єкта педагогічного впливу – дитину, учня, студента. Для цього у ньому необхідно зазначити, що вчитель має володіти дослідницькими навичками, педагогічна освіта – бути науковою, а університет – дослідницьким. Останнє потребує суттєвої підтримки педагогічних вишів (лабораторії, дослідницькі центри, міжнародні контакти тощо) з боку Уряду і громадянського суспільства.
І останнє: такі Круглі столи мають велике суспільне значення. Бажано було б зробити їх за участі Прем’єр-міністра постійними.
Ще раз дозвольте висловити слова підтримки. Асоціація ректорів педагогічних університетів України бере на себе відповідальність за його реалізацію. Дякую за увагу!».
Шановні колеги!
Проект плану Уряду, що обговорювався, розміщено в Інтернеті. Як зазначалось у рішенні Круглого столу, він потребує доопрацювання. Прошу Вас уважно ознайомитись з ним, внести пропозиції, які будуть передані робочій групі.
З повагою,
Ваш ректор Віктор Андрущенко